Formula 1 VPN-Suomi

Final moments with friends

26.03.2015, brojalo

Hello!

Karibiasta saavuttuamme saimme heti seuraavana päivänä seuraksemme kaksi hyvää ystäväämme Suomesta. He lomailivat kanssamme parin viikon ajan ja tästä syystä blogin kirjoittaminen hieman viivästyi, pahoittelumme :). Koska kumpikaan heistä ei koskaan ole käyneet Floridassa saati Usassa, oli aika tutustuttaa heidät tärkeimpiin kohokohtiin. Reissu alkoi tutustumisella Sawgrass Mills -ostoskeskukseen, tästä onkin enemmän juttua blogin alkupään kirjoituksissa. Reilu 8 tuntia tulikin ostaria kierreltyä ja tyhjien lompakoiden sekä valtavien ostoskassien jälkeen olo oli todella uupunut. Seuraavana päivänä hyvin levättyämme päätimme viettää hieman rennomman päivän ja lähdimme tutustumaan Lake Worthin uimarantaan. Tämä ranta on reilusti isompi kuin tämä meidän lähirantaamme. Keli oli mahtava ja lämpöä riitti. Satuimmekin juuri sopivaan aikaan paikalle, sillä rannalla vietettiin jonkun paikallisen pariskunnan häitä! Vieraita häissä oli 30-40 ja voimme vain kuvitella miltä tuntuu istua puku päällä hiekkarannalla 30 asteen lämmössä 🙂 Toistaiseksi rannalta selvittiin ilman suurempia auringon polttamisia.

Lake Worth Beach

Häät hiekkarannalla

Emme ole taikauskoisia, mutta perjantai 13. todella osoitti epäonnensa, kerron siitä lisää hetken kuluttua. Olimme varanneet tuolloin Thriller Speedboat-tourin, jossa Miamin kuuluisia paikkoja käydään katsomassa mereltä käsin ja kulkuvälineenä on erittäin nopea pikavene. Kyyti oli aivan mahtavaa, opas kertoi meille huumorisävytteisellä tyylillä faktoja Miamista ja kävimme katsomassa rikkaiden ja kuuluisuuksien asuintaloja veneellä. Tarkoituksena oli myös mennä todella nopeaa kyytiä avomerellä, mutta kuljettaja päätti jättää tämän osuuden väliin sillä merenkäynti oli liian kovaa. Ensimmäinen asia, joka ei mennyt suunnitelmien mukaan tuona epäonnen päivänä. Retken jälkeen ajoimme Miami Beachin alueelle tutustumaan Ocean Driveen ja tietysti Miami Beachin hiekkarantaan. Rannalla makoilu jäi väliin äkkinäisen ja valtavan sadekuuron yllättäessä meidät. Jo toinen epäonnistuminen. Parkkipaikkaakin etsittiin tuolla alueella miltei tunnin ajan kunnes M hermostui etsimiseen ja päätti ajaa parkkihalliin, jossa parkkipaikka maksoi $30, kallista huvia mutta ainakin saatiin parkkipaikka 🙂 Tähän aikaan vuodesta Usan kouluissa, lähinnä High school ja College-tasoilla, vietetään Spring Breakia, joten Miami Beach oli täynnä juhlivia nuoria. Eipä noista haitaksi tai häiriöksi ollut. Miami Beachiltä lähtiessämme vatsamme alkoivat kaipaamaan täytettä ja päädyimme North Miami Beachille IHOP-ravintolaan. Syötyämme lähdimme ajamaan asuntoamme kohti kunnes K ihmetteli laukkunsa kadonneen autosta. Pysähdyimme moottoritien reunaan ja huomasimme meidän kaikkien neljän reppumme kadonneen! Päivä osoitti olevansa todella epäonnen päivä. Onneksi pitkäkynnen mukaan ei lähtenyt mitään kameroita ja pyyhkeitä tärkeämpää. Ainoastaan valokuvien menetys harmittaa, sillä niitä ei korvata rahalla. Onneksi meni vain parin päivän kuvat eikä koko reissun. No, tulipahan koettua rikosilmoituksen teko paikallisen poliisin kanssa. Tosin tämä oli kyllä kokemus, jota kukaan meistä ei olisi kaivannut. Tästä syystä myöskään speedboat-retkeltä ei ole kuvia laittaa tähän blogiin, valitettavasti.

Deep-deep Dish Bacon Crust Pizza, pekonisuklaa ja pekonilimu sai luvan lohduttaa meitä menetyksemme johdosta.

Karistimme ikävät asiat mielestämme ja lähdimme kohti Key Westiä. Olimme varanneet ison huoneen Blue Marlin Motelista ja tämä olikin M:lle ja K:lle jo tuttu paikka edellisiltä reissuilta. Motel sijaitsee sopivan kävelymatkan päässä ns. keskustasta ja oli sopuhintainenkin. Key Westiin haluaville seuraa vinkkinurkka: Varatkaa majoittumispaikka oikeasti ajoissa, sillä Key Westin hotellit ja motellit ovat buukattu täyteen jo yli puoli vuotta etukäteen eli mitä aikaisemmin varaat yösijan niin sitä parempi valikoima on. Aktiviteeteiksi olimme varanneet Fury Water Adventuresin kautta Parasailing-retken sekä snorklausretken. Eli satamaa kohti ja parasailingia kokeilemaan. Ajoimme veneellä avomerelle, jossa veneen perään viriteltiin iso varjo, valjaat ylle ja tyypit varjoon kiinni. Ja vaikka ohjaajat kysyivätkin alussa, että saako sinut ”dipata” mereen, niin mitä tahansa vastaatkaan, kastuminen on varmaa 🙂 Meidän käytyä pariin kertaan meressä kasteltavana molemmat ystävämme taisivat viettää enemmän aikaa meressä kuin ilmassa liitäen 😀 Mutta kaikilla oli hauskaa ja taatusti mennään vielä uudemman kerran tällaiseen. Suosittelemme kokeilemaan! Illalla kävimme shoppailemassa tuliaisia ja katsoimme Mallory Squarella taitavia katutaiteilijoita sekä erittäin kaunista auringonlaskua.

Avomerta kohti.

Alkuvalmistelut varjon kanssa

Hei hei, taivasta kohti!

Ylhäältä näkyi aivan mahtavat maisemat. Ainoastaan kevyt tuulen suhina vain kuului

Näkymä veneestä

Mallory Square ja auringonlasku

Seuraava aamu alkoi aikaisella herätyksellä, vuorossa oli saman yhtiön Furyn snorklausretki. Satamasta lähdimme yhtiön isolla katamaraanilla, jossa aluksi järjestettiin snorklauksen alkeista pieni kurssi sekä pakolliset turvatoimenpiteet. Vajaan tunnin ajelun jälkeen saavuimme snorklauskohteeseemme ja oli aika pulahtaa veteen. Vesi oli melko syvää, huomattavasti syvempää kuin Karibialla ollessamme, joten ainakin meidän mielestä näkyvyys oli hieman heikompi. Mutta lähempänä pintaa olleet kalat olivat todella kauniita ja ne olivat myös todella uteliaita. Tulivat miltei jalkoihin asti kiinni! Ja näimme syvässä vedessä myös hain! Tosin valkohaista ei onneksi ollut kyse, noin metrin mittaista haita ei juuri snorklaajat kiinnostaneet, vaan se nopeasti puikkelehti paikalta pois. Vedestä noustuamme laivan miehistö tarjoili vieraille kylmää juotavaa ja halukkaat saivat myös mukillisen olutta tai muuta alkoholipitoista nautittavakseen. Rantaan saavuttuamme oli vielä hetki aikaa tehdä viimeisiä tuliaisostoksia kunnes paluu Miamiin kutsui. Paluumatkalla pysähtelimme useiden siltojen juurelle ihastelemaan maisemia ja ottamaan valokuvia. Yhdellä pysähdyspaikalla M bongasi kookoskauppiaan, joka myi pickup:insa lavalta tuoreita kookospähkinöitä. Reikä pähkinän kylkeen porakoneella ja pillillä juomaan raikasta kookosvettä. Koti ja oma sänky tuntui reissun jälkeen taas hyvältä ja nukkumattia ei juuri tarvinnut houkutella.

Maisemia veden alta

Kävimme myös tutustumassa Evergladesin alligaattoripuistoon, mutta kuvat tuosta paikasta lähtivät pitkäkynnen mukaan. Oli aika saada kuvia muistakin eläimistä uusilla kameroillamme, joten lähdimme Lion Country Safari Parkiin, jossa ajetaan autolla eläinpuiston sisällä vähän niinkuin Ruotsin Kolmårdenissa. Sisäänpääsy maksoi hieman alle $30 per nuppi ja autoon mukaan saimme cd-levylle nauhoitetun oppaan, jossa kerrotaan puiston eläimistä. Opas taisi olla päivittämätön versio, sillä puisto oli jaettu useaan eri eläimiä sisältäviin alueisiin, eikä cd-levy ihan pysynyt ajomme mukana. Leijonat olivat omassa häkissään ja tuota kokemusta hieman lannisti auton ja leijonien välissä ollut aita. Toki asiakkaiden turvallisuus on etusijalla ja riskejä ei oteta, mutta silti hieman tuli pettynyt fiilis. Kaikkia muita eläimiä kyllä pääsimme ihastelemaan vähän liiankin läheltä, sillä sarvikuonojen luokse saavuttuamme joka paikassa oli varoituskylttejä ”Sarvikuonot voivat vahingoittaa autoja”. Hieman jännitti vuokra-automme puolesta, sarvikuonon tullessa ovesta läpi olisi tilannetta hieman hankala selittää Nationalille 😀 Mutta kaikki sujui hyvin ja lipun hintaan kuului myös tutustuminen vähän tavallisempaan eläintarhaan. Mukava paikka kaiken kaikkiaan. Viihtyisä ja sopuhintainen kaikesta huolimatta.

Puistossa ajetaan hitaasti ja nätisti jonossa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään

Seeprojen ruokahetki

Puiston korkein asukki

Löytyi puistosta tavallisempiakin asukkeja

Vieraillemme jo pelkästään Wal-Martiin tutustuminen oli hämmentävä hetki, muistamme omat fiiliksemme elävästi kun menimme ensimmäistä kertaa tuohon hehtaarihallin kokoiseen paikalliseen Citymarkettiin. Viimeisenä muttei vähäisimpänä kohteena oli Key Biscayne ja Bill Baggs State Park. Key Biscayne on Miamin kaakkoisosassa oleva saari, jota asuttaa rikkaat ja vähemmän kuuluisat henkilöt. Saaren alkupäässä sijaitsee Miami Seaquarium, jossa on kuvattu mm. menneiden vuosien Flipper tv-sarja. Ajoimme saaren loppupäässä sijaitsevaan Bill Baggs State Park-luonnonpuistoon. Sisäänpääsymaksu puistoon on $8 per auto ja sinne on kiellettyä viedä mitään alkoholijuomia. Kävelimme aluetta ympäri, kunnes päädyimme Cape Florida Lighttowerille, joka on Miamin alueen vanhin rakennus, rakennettu 1825. Puistossa sijaitseva hiekkarantakin on valittu koko Usan 7:ksi parhaaksi hiekkarannaksi (Forbes). Eläimistöäkin alueella riittää ja näistä näkyvimpiä ovat erilaiset linnut, liskot sekä pesukarhut. Saimme kiinni eräätkin pesukarhut itseteosta eli varastamassa ihmisten eväitä. Tarkkana oli oltava. Puisto on todella kaunis ja viihtyisä, joten jos kaipatte rauhallista ja kaunista hiekkarantaa tai puistoa niin tämä on se paikka, suosittelemme!

Merenrantapolku. Kyllä täällä silmä ja sielu lepää

Majakkarakennus

Cape Florida Lighttower

Majakalle johti kaunis puistotie

Varkaat itseteossa. Sipsit kelpasivat

Roskakorista löytyi ties mitä aarteita ja herkkuja

Miami kuvattuna Key Biscaynelta

Kaikki loppuu aikanaan ja niin päättyi myös ystäviemme loma. Ja viikkoa myöhemmin päättyy meidän loma. Tätä kirjoittaessa seuraava kohde on Miamin lentoasema ja sieltä kohti kotia Helsinkiä. Kostein silmin myönnämme, että tämä reissu on ollut parasta aikaamme tähän mennessä elämässämme ja ei täältä kovinkaan mielellään lähtisi pois. Reissu on tuonut mukanaan valtavasti uusia kokemuksia ja lisännyt erityisesti kielitaitoa. Takaisin tullaan varmasti vaikka ajankohta on vielä epäselvä. Tämä oli meidän unelmareissu ja kehotammekin kaikkia toteuttamaan omat unelmansa. Tehkää ne mahdollisimman pian, sillä elämä on liian lyhyt ja katumus iskee taatusti vanhemmalla iällä. Tämä on toistaiseksi tämän blogin loppu, kirjoittelu taatusti jatkuu muiden reissujen yhteydessä. Mutta siihen asti näkemiin, toteuttakaa itseänne, älä unelmoi elämää vaan elä unelmaa!! Terveisin M ja K

Kaikkia matkan aikana otettuja kuvia voi käydä katsomassa täältä http://mhphoto.kuvat.fi/kuvat/